Co způsobilo, že jsi se začala zajímat o hudbu a veřejné vystupování? Na jaké hudební nástroje hraješ? Nebo se mám raději zeptat, na které nástroje nehraješ?
Vyrůstala jsem a poslouchala, jak moje maminka hraje na klavír a to ona mě inspirovala k tomu, že se chci stát hudebníkem. Začala jsem se tedy učit hrát tak rychle, jak jen to bylo možné. Nakonec jsem se také naučila trochu hrát na bubny, perkuse a kytaru. Vždycky jsem se styděla vystupovat před publikem. Cítím, že hudba byla pro mě vždycky spíše osobní hobby, kde jsem se mohla více soustředit na skládání hudby než na vystupování.
Vím, že jsi na jevišti vystupovala ještě dříve, než jsi se stala známou díky videu The Dragonborn Comes ( je opravdu úžasné ). Můžeš nám něco říci o této době a tvém prvním albu?
Písně z mého prvního alba „All of the Above“ jsem měla napsány už několik let. Psaní textu a hudby bylo pro mě vždy nejlepším způsobem, jak se vypořádat s různými životními situacemi a poučit se z nich. Jednoho dne jsem si uvědomila, že již mám dostatek písní, které se mi líbí ( měla jsem i hodně příšerných ), abych mohla nahrát album. A tak jsem si před sebe dala tento úkol. Měla jsem štěstí, že jsem měla kolem sebe spousty úžasných přátel, kteří byli také vynikajícími hudebníky a chtěli mi pomoci proměnit můj plán ve skutečnost.
Měli jsme možnost uspořádat koncert při příležitosti vydání tohoto alba v mém rodném městě Monterrey v Mexiku. Dodnes si myslím, že to byl jeden z nejlepších momentů mého života. Mohla jsem sdílet svou hudbu obklopená svou rodinou a přáteli. V následujících letech jsem vystupovala sama s kytarou v kavárnách a různých klubech. Byla to dobrá zkušenost, ale zároveň jsem se utvrdila v tom, co jsem cítila už od dětství, že moje srdce tíhne více ke komponování hudby než ve vystupování naživo.
Co se změnilo, když jsi se stala veřejně známou? Cítíš, že se událo hodně změň ve tvém osobním životě nebo hudební kariéře?
Největší změna, kterou jsem v mé mysli pocítila je, že mám ještě silnější odhodlání učit se a zlepšovat. Chci se více rozvíjet, jako hudebník a skladatel, abych mohla vždy cítit, že mohu zapracovat podporu a laskavost, kterou od lidí dostávám. Jsem jim moc vděčná za všechno, čeho jsem díky nim mohla dosáhnout.
Dále jsem si uvědomila, že jsem citově mnohem silnější, než jsem si sama myslela. Kdysi jsem se obávala, že přijímání hodně ostré kritiky mi znechutí další tvorbu hudby. Časem jsem porozuměla, že ačkoliv stále není příjemné slyšet ostrou kritiku, ta slova nemají nic společného s tím, co cítím já k hudbě.
Můžeš vyjmenovat alespoň jednu výjimečnou věc, která by nebyla možná, kdyby jsi se nestala známou díky tvým písním související s hrami? Chci říci, je něco, co by se normálně nestalo?
Asi nejvíce výjimečnou věcí byla možnost podílet se na vytvoření hudby pro „The Elder Scrolls Online“. Lidé ze studia Zenimax Online Studios uslyšeli můj cover ze Skyrimu a poprosili mě, abych napsala píseň pro ESO fanoušky, která by se dala sdílet online. Složila jsem „Beauty of Down“. Nakonec se ukázalo, že skladba byla použita v závěrečných titulcích v samotné hře! Díky velmi vřelému přijetí ze strany komunity mě ZoS znovu najali, abych složila hudbu pro bardské písně. Pro někoho, jako jsem já, indie muzikant z Mexika, se zdálo skoro neuvěřitelné, že bych někdy mohla mít příležitost pracovat na tak velké hře. A co více, nejen zpívat, ale přímo komponovat samotnou muziku. Do dnešního dne jsem neuvěřitelně vděčná, že mě pověřili tímto důležitým úkolem. Stále nemohu uvěřit, že se to stalo.
Dostala jste příležitost setkat se s některým z vašich hudebních hrdinů – hudebníků, skladatelů hudby atd.? Pokud ano, které setkání bylo pro tebe nejvýznamnější?
Setkání s Jeremym Soulem byl pro mě velmi zvláštní okamžik. Hudební doprovod do Skyrimu je jedním z nejvíce uklidňujících soundtracků, jaký jsem kdy slyšela. Největším zážitkem bylo pro mě to, že jsem mu mohla osobně říci, jak hodně pro mě tato hudba znamená.
Také jsem dostala příležitost setkat se s producentem Skyrimu Toddem Howardem na zahajovacím ceremoniál ESO. Držela jsem své emoce pod kontrolou, abych mu řekla „miluji vaši práci!“ Ale byla jsem tak nervózní, že když jsem se s ním konečně setkala, jen jsem řekla „miluji tě!“ hahahaha! Je vždy velmi inspirativní vidět někoho, jako je Todd Howard mluvit o hrách. Bylo vidět, jak je velmi fascinován tím, co on a jeho tým stvořili.
Můžeš nám něco říci o tvé práci na hudbě pro Call of Duty: Black Ops II?
Kevin Sherwood je skladatelem písní pro Black Ops Zombie Easter Egg. Kevin a já jsme společně chodili na univerzitu a před pár lety jsme opět obnovili kontakt. Ukázalo se, že hledá někoho pro zpěv spíše filmových písní, které budou něčím jiným než typické metalové skladby v Zombie. Práci s Kevinem mám velmi ráda, protože jeho hudba je charakteristicky temná a náladová. Akordy, která využívá, zvuky..noty… Když zpívám jeho skladby, cítím se, jako bych podstupovala výpravu do jiného světa v mé hlavě.
Když se objevil Black Ops III, Kevin mě opět požádal o nazpívání vokálů pro Zombie a jeho multiplayerové menu. Užili jsme si spousty legrace.
Na YouTube máš ještě druhý kanál Malukah Without Reverb. Je pro tebe stejně důležitý, jako tvůj hudební kanál nebo ho bereš jako hobby?
Druhý kanál je spíše hobby, ale je pro mě stejně důležitý. Kanál je mnohem menší než hlavní, ale dělám ho stejně ráda. Mohu na něm komunikovat s lidmi, kteří dělají stejné věci, jako já. Je to pro mě místo, kde mohu být méně formální a odvázanější. Mohu sdílet má videa se psem, vlogy, herní videa…zkrátka to, co mi zrovna přijde na mysl. S hlavním kanálem musím zacházet trochu opatrněji a více profesionálněji.
Když už mluvíme o hrách. Jaké hry hraješ ve svém volném čase? Je něco, co způsobuje, že Malukah zůstává vzhůru v pozdních nočních hodinách, aniž by si to uvědomovala?
Miluji Skyrim. Dokonce i po těch všech letech. He he ! V současné době také hraji Fallout 4 a Zaklínače 3. Hra, při které jsem naposledy trávila dlouhé hodiny byla Until Dawn. Opravdu neuvěřitelný herní zážitek. Začala jsem hrát hru podruhé téměř okamžitě po jejím dohrání. Nemohla jsem na ni přestat myslet.
Nahrála jsi cover verzi písně Priscilla’s song ze Zaklínače 3 ( mimochodem tvá polština je opravdu úžasná ), zajímalo by mě, co si myslíš o samotné hře? Než odpovíš, pamatuj, že spousty polských hráčů té hry ji považuje za národní poklad.
Ha Ha Ha ! Máš pravdu, můžete ji považovat za národní poklad. Miluji tu hru. A miluji ji ještě více od chvíle, kdy jsem přečetla „The Last Wish“. Příběhy obsažené v knížce daly hře i postavám větší význam, zvláště, když je to první hra, kterou z této série hraji. Myslím, že Zaklínač 3 je nejlepším důkazem toho, kde se dnes hry nachází. Je to dokonalá kombinace technologie a umění. A také miluji hudbu z té hry. V současné době sdílím hraní této hry na svém kanálu „Malukah Without Reverb“.
Na závěr bych se rád zeptal, jaké jsou tvé hudební plány? Nahreješ nové album jako Judith de los Santos nebo raději jako Malukah?
Chci vydat své originální album v hudebním stylu, který můžete slyšet na mém hlavním YouTube kanálu. Opravdu se těším, protože dlouhé roky jsem se snažila najít hudební styl, kde se cítím jako doma. Myslím, že jsem ho konečně našla. Lidový, teplý, akustický zvuk – to je pro mě hodně přirozené. Pravděpodobně ho vydám jako Malukah, protože se cítím k tomuto jménu více připoutána než k mému skutečnému. Chystám se vydat singl k albu ještě v březnu. Do konce léta chci dokončit celé album. A samozřejmě doufám, že budu průběžně vydávat další covery.
Překlad rozhovoru poskytnutého pro web gameplay.pl .
pozn.: rozhovor vznikl v únoru 2016. Zvažované album se v průběhu roku 2016 bohužel vydat nepodařilo. Aktuálně je datum vydání posunuto na roku 2018.